Monday 30 December 2013

Wrong book led to turning new leaf

Many expats come to Wuyuan county in the northeast corner of Jiangxi province as tea tourists,but Joe d'Armenia is the only one who has taken root thereworking directly with farmers inXitou village at his organic tea factory.
It all started 17 years ago when he bought the wrong book at New York airport.
"I thought I bought a thriller about murdermysteryexciting detectives and things like thatbut it was   about green tea," says the 69-year-old Englishman.
D'Armeniawho studied economics at the University of Londonspent all his working life inmarketing,   first at the multinational consumer goods company Unilever Plc for 10 years beforehelping with the   Olympic Games for the next 20.
It was a serendipitous moment when he mistakenly came across the tea bookHe was retired and   thinking about what to do nextYou could say he turned a new leaf.
D'Armenia became interested in green tea's purported cancer and heart disease prevention qualities     mentioned in the bookHe carried out some research on the green-tea market in the United Kingdom and Germany and discovered that although its clean taste is very   suitable toWestern palatesthere was no organic product available.
He then decided to go to China to find quality organic teaIn 1997 at the Canton Fairhe met Yu   Guangzhongpresident of Wuyuan Xitou Organic Tea Co Ltdwho took him to Wuyuan county.
At that timeWuyuan's tea industry was facing a difficult timeBecause it had been exportingthrough    other companies and under other namesit didn't have a famous brand and peopleknew little about the area or its market.
"I was the first foreigner to get organic tea directlyso they were excited when I came,"d'Armenia   recalls.
"Wuyuan had a unique product but no direct access to the international marketMy company had   access to that market but had no experience or knowledge of the productWe needed each other."
D'Armenia's local companyWuyuan High Mountain Tea Co Ltdnow works with 690 farmers in the   countywhere his factory blends and packs the final productHis tea sells in more than 40 nations and regionsincluding the United States and South Africa.
"The fastest growing market now is outside Europe," he saysTwo years ago the company entered   Australia and has seen an annual growth of about 15 percentBut d'Armenia says he is not aiming for quick growthInsteadhe wants his business to retain the human touch.
Although he lives much of the time in a small cottage on the outskirts of Londond'Armenia says: "The farmers are our farmerswho live next door to usOur business is built on trustwetrust farmers   and they trust usWe have very good relationships."
Yu Guangzhong says d'Armenia was also a pioneer in bringing the Fairtrade concept to  Wuyuan to    improve farmerslives and incomes.
His company joined Fairtrade Internationalan organization that works to secure a better deal for    farmers and workersEvery yearthe farmerscooperative gains millions of yuan in  subsidies from the organizationOther companies are now following in his footsteps.

Popular Posts